Gezond  Werken

We brengen met z’n allen het grootste gedeelte van dag zittend door. Zeker mensen met een zittend beroep. De “nieuwe technologie” helpt ons daarbij niet om meer te gaan bewegen. Het maakt het alleen maar eenvoudiger om te gaan zitten en dan ook nog in een verkeerde houding.

“zitten is het nieuwe roken”

Zelf vind ik de term “zitten is het nieuwe roken” zwaar overdreven. Zitten is een onderdeel van ons leven en werken. Even een simpel voorbeeld;

Voor een bouwvakker is zitten een onderdeel van rust, na lopen en staan. Ideaal voor een moment rust. Maar voor de kantoormedewerker is het een ondersteuning bij de dagelijkse werkzaamheden. Kortom; de bouwvakker zou iets meer mogen zitten en de kantoormedewerker iets meer bewegen.

bureaustoel-nieuwegein

Goede balans

Een goede balans tussen zitten, staan en bewegen is gezond werken. Het zorgt ervoor dat u frisser en vitaler en dag door komt, zonder “inkak momentjes” na bijvoorbeeld de lunch.

Wij kunnen u adviseren om dit te doen met hulpmiddelen, om bewegen makkelijker te maken. Daarnaast is er ook onze webshop waar u zelf producten kunt kopen die helpen bij gezond werken.

Zelf aan de slag met gezond werken

Natuurlijk kunt u ook zelf beginnen met gezond werken. Hier vind u 6 tips om meer te bewegen tijdens uw werk. Het zijn simpele tips, met enorm veel resultaat.

  1. Drink genoeg. Vind je water saai? Drink dan thee of maak water met een smaakje door er wat vers fruit aan toe te voegen. Bovendien zorgt genoeg drinken ook nog eens voor meer energie!
  2. Ga naar buiten. Loop een rondje tijdens je lunchpauze. Of haal je (gezonde) lunch eens buiten de deur. De beweging is niet alleen goed voor je, ook de frisse lucht zorgt ervoor dat je je energieker voelt.
  3. Ontspan. Zorg naast voldoende beweging ook dat je genoeg ontspant. Even vijf minuutjes de krant lezen, een praatje maken met een collega, een kopje koffie halen, kleine momenten van ontspanning geven juist energie.
  4. Leer je collega’s kennen. Het is niet alleen gezellig, een goede band met je collega’s kan ook je productiviteit verbeteren. Drukke dag of zit je even niet zo lekker in je vel?
  5. Let op je houding. Een gezonde werkhouding is heel erg belangrijk en kan veel lichamelijke klachten voorkomen. Zorg dat je rechtop zit met je voeten op de grond en dat je bureaustoel goed afgesteld is. Er zijn ook veel oefeningen die je kunt doen terwijl je op je bureaustoel zit.
  6. Beweeg. Misschien wel de allerbelangrijkste dooddoener. Het is heel belangrijk om je werkdag gezond en productief door te komen. Een loopje naar de keuken of het koffieautomaat, de trap nemen in plaats van de lift, maar probeer bijvoorbeeld ook niet meer intern te bellen. Loop naar een collega toe als je iets wilt bespreken. Niet alleen beter voor je conditie, het is ook nog eens collegiaal!

Meer informatie over hoe u op een gezondere manier zittend werk kunt doen: